piatok 11. marca 2011

Quiche

 Včera sa nám podarilo urobiť dobrý quiche. Aha, ako to vysloviť? Kíš. A čo to vlastne je? Quiche je v podstate slaný koláč, ktorý pokiaľ ja viem, má tradíciu vo Francúzsku. Jeho popularita vzrástla v Anglicku po druhej svetovej vojne a dnes je bežne dostať kúpiť v každom supermarkete a v mnohých pekárňach. Bežne sa podáva na obed i na večeru, za studena alebo tepla. Quiche je "otvorený" koláč, čo znamená, že na vrch nekladieme cesto. Asi najznámejší je Quiche Lorraine, ktorý sa robí so slaninou, syrom, vajíčkami a smotanou. Vo všeobecnosti je však toto jedlo, podľa môjho skromného názoru, obľúbené aj kvoli tomu, že si do neho vlastne môžete dať všetko čo chcete, máte doma v chladničke a máte radi.
Ja som sa ho rozhodla robiť preto, že som omylom v obchode kúpila iné cesto ako som pôvodne chcela -  lístkové cesto (puff pastry, to som sa zatiaľ nikdy nepokúšala urobiť) a kúpila som shortcut pastry. Zistila som to až doma a keďže supermarket nemáme hneď za rohom, tak som sa rozhodla, že je ľahšie ho použiť ako ísť vymeniť.
A teraz si možno poviete, že už ste dorobili, lebo vy to cesto len tak v slovenskom supermarkete nekúpite. Ale to vôbec nevadí, pretože toto je to asi to najjednoduchšie cesto, ktoré zvládne aj malé dieťa. Ja si ho väčšinou robím doma a preto ma tak trochu hnevalo, že som ho kúpila.

Takže tu je recept na cesto:
125 g hladkej múky
75 g tvrdého stuhnutého masla
asi 1/2 až 1 lyžicu vody
štipku soli

Maslo nastrúhame do preosiatej múky a prstami spracúvavame pokiaľ zmes nepripomína hrubú strúhanku. Ak sa vám chce vyťahovať mixér, tak to môžete zmiešať i tam. Ja ho robím vždy ručne a trvá to pár minút. Potom pridáme trošku vody a spracujeme na tuhé cesto. Toto si môžeme kľudne odložiť do chladničky na chvíľu a dať si kávu alebo hodiť prádlo do práčky.  Stuhnutejšie cesto sa ľahšie váľka (hmm, nie som si istá či toto je správne použité slovo, ale iné ma nenapadá). Predhrejeme si rúru na 200° (ak má ventilátor tak na 180°). Vymažeme a múkou vysypeme formu (dala som obrázok originálnej formy na quiche, ale akákoľvek iná bude OK).Vyvaľkáme cesto asi tak na 1-11/2 cm a prenesieme do formy tak, aby sme ho mali aj na okrajoch formy. Mne väčšinou trochu previsá cez okraj, aby sa nešmýalo dolu.


Cesto takmer pripravené na slepé pečenie

Cesto vidličkou prepichneme, dáme na dno papier na pečenie a zaťažíme  (možno máte doma fazuľky na slepé pečenie, ak nie tak fazuľa, ryža tiež poslúžia), pečieme asi 15 min, odstránime papier a záťaž a pečieme asi 10 min. Niektoré recepty slepé pečenie vynechávajú, ale keď som dávnejšie bola lenivá a vynechala som ho, tak som mala potom cesto velmi napité plnkou. Pokial sa nám cesto pečie tak si pripravíme plnku.

                    Ja som ako "závažie" použila šošovicu, je lacnejšia ako ryža.
                                              A fazuľu doma nemám.

Plnka
Toto sa vám možno nebude páčiť, pretože vám nedám jediný správny návod. Tu sa ponúka priestor pre kreativitu a možnosť uspokojiť momentálne chúťky. Ja som ho včera robila asi takto:

5 plátkov šunky nakrájaných na pásiky
1/2 cibule
5 šampiňónov    Tieto ingrediencie som opiekla na panvici na troške oleja, ked to bolo hotové tak som pridala asi 4-5 ružičiek brokolice, ale už som to mala odstavené zo sporáka . Toto je tá variabilná zložka plnky. Celkom dobre by chutila slaninka, kura, dokonca som počula, že i morské plody používajú, alebo ak ste vegetariáni, tak kľudne nejaký pór, kukurica, hrášok, cuketa...fantázii sa medze nekladú.

Zmes ako aj predpečený koláč necháme trochu vychladnúť, poukladáme plnku na dno koláča (nie veľmi do plna!). Zasypeme nastrúhaným tvrdým syrom. Rozmiešame 3 vajíčka v 250 ml mlieku a zalejeme. Necháme v rúre piecť asi 20 min, ak máte vajíčka radšej úplne sadnuté, tak o pár minút dlhšie.

                      Ešte pridať zmes vajíčok a mlieka a môže ísť späť do rúry.

Mňa v minulosti odradili recepty od pečenia quiche, pretože väčšina z nich udávala okolo 7-10 vajíčok a často smotanu a to sa mi zdalo dosť drahé, hlavne keď som nevedela ako to dopadne. Tento recept sa mi pozdával aj preto, že sú tam iba 3 vajíčka. Ak sa mám priznať, tak zmes vajíčka, syr a mlieko sú "okopčené" už ani neviem odkiaľ. Ale tento pomer funguje a ja sa ho budem isto držať aj v budúcnosti.
My sme to mali na večeru s miešaným zeleným šalátom a namiesto dressingu na šalát som zmiešala biely jodgurt s bylinkami (mäta a petržlenová vňať). Urobila som toho toľko, že nám aj dnes na obed zostalo a zo zvyškov cesta som urobila minikoláč s červenými bobuľami (zostali v mrazničke po palacinkách).

Hotový produkt.  Ospravedlňujem sa za kvalitu fotky, je dosť tmavá. Prisahám, že quiche nebol prihorený. 

A už sa len zahryznúť. 
Koláč zo zbytkov. Nevyzeral dokonale, ale bol dobrý.

Tak, čo by ste dal vy na váš quiche? Čakám  vaše odpovede!
Celý proces prípravy okrem pečenia trva možno 15 min, tak nech vás neodradí môj dlhý opis.
Prajem dobrú chuť.
DK 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára