streda 27. apríla 2011

Mrkvový koláč

Veľká noc je za nami, ale zostali celkom pekné spomienky. Mali sme nezvyčajne krásne slnečné a k tomu ešte aj teplé počasie, tak nás to samozrejme vytiahlo von. Keďže neďaleko nášho domu máme taký malý kemp, tak bolo lepšie vonku ako doma. Nepochopím načo ľudia prídu s deťmi na dovolenku pod stan do národného parku a celý čas len sedia pred stanom. Ale vážne, celý deň....deti sa nudia a tak behajú stále na vecko a po vodu a tak nám tu celý deň škrípe bránka v dome oproti, kde sa nachádzajú tieto zariadenia. Aj keď bolo ťažké si zvyknúť, že keď mám otvorené okná tak počujem erdžanie koní, híkanie somára a škrekot bažantov, ale zvykla som si. Ten škripot bránky je však neznesiteľný a je asi len otázkou času kedy ju zo zlosti asi namažem ja, keď už tá staršia majiteľka nevládze.

A tak sme sa v nedeľu vybrali pozrieť do rozkošného prístavného mestečka Lymington, ktoré je od nás vzialené len asi 25 min, ale nikdy sme tam predtým neboli. Po ceste sme zistili, že vlastne v našej dedine nie je až toľko turistov ako sme si mysleli, pretože sme videli chodníky a cesty posiate toľkými turistami a cyklistami, že to vyzeralo ako hromadný útek na vidiek a tak v pondelok sme zostali verní lúkam a lesom v našom okolí.


Predsviatočné prípravy u nás neboli veľké. Okná som neumývala (zvonka mi ich chodia pravidelne umývať a zvnútra nebolo treba), piecť nebolo treba na rohy, lebo sme nemali ohlásenú žiadnu návštevu a čokoládové vajíčka boli nakúpené s dostatočným časovým predstihom. Ianove veľkonočné tradície spočívajú v jedení pečenej ryby na Veľký piatok a v čokoládových vajíčkach. A tak sme v piatok mali pečenú tresku so zeleninou a petrželovou omáčkou a veľkonočné čokoládové vajíčka sme si vymenili v pondelok, nie ako je zvykom v nedeľu, lebo ako si predsavzal môj drahý manžel, musí si ich zaslúžiť ako slovenské tradície kážu. A zaslúžil si, všetky tri :-)

Čo sa týka varenia a pečenia, bol víkend dosť chudobný - bolo teplo a boli sme vonku a úprimne, ani sa nám veľmi jesť nechcelo, takže sme mali jednoduché a  rýchle veci ako sú kurací šalát, lasagna a biryany, takže nie je veľmi o čom písať.

Piekli sme len jeden koláč, a ako z názvu tohto príspevku vyplýva, bol mrkvový. Verím, že mnohým sa to zdať nebude, ale bol absolútne fantastický. Robila som ho prvý raz, ale nemala som pochybnosti o tom či sa vydarí a či nie. Recept mám totižto z mojej pekárskej "biblie" pod názvom The Big Book of Baking (Veľká kniha o pečení), ktorú som dostala ako darček vlani na narodeniny a z ktorej ma ešte ani jediný recept nesklamal. Ian v kuchyni veľmi rád pomáha, niekedy sa dokonca sťažuje, že som ho odtial vystrnadila...nuž predtým ako som začala okupáciu kuchynského priestoru ja, bol tam vládcom on....a tak je teraz aspoň cez víkendy raňajkovým šéfkuchárom a cez víkendy časato varíme a pečieme spolu, nie preto, že by som to sama nezvládala, ale preto, že on chce a je to spolu väčšia zábava. Najradšej však mám keď sa ponúkne umyť riady, čo je takme po každej večeri.

A tu je recept na koláč:

Potrebujeme:
175 g mrkvy nastrúhanej na jemno
175 ml slnečnicového oleja
175 g tmavého hnedého trstinového cukru (muscovado sugar) - nenahrádzajte ho bielym cukrom, dodáva farbu a chuť
3 vajíčka
85 g hrozienok
55g na kúsky nakrájaných vlašských orechov
kôra z 1 pomaranča
175 g múky (self-rising), doma by som asi použila polohrubú
1 čajová lyžička sódy bikarbóny
1 čajová lyžička škorice
1/2 čajovej lyžičky nastrúhaného muškátového orieška (ja som nedávala)

Na polevu:
200g plnotučného syra (ako Philadelphia, Mascarpone, hladý tvaroh)
100 g práškového cukru
2 čajové lyžičky pomarančovej štavy

Postup: 
Rúru predhrejeme na 180°C (plyn 4), vymiešame spolu olej, cukor a vajíčka, vmiešajte mrkvu, hrozienka, orechy a pomarančovú kôru;  preosejte spolu múku, sódu bikarbonu, škoricu a muškátový oriešok a vmiešajte do mrkvovej zmesi. Vlejeme do vymazanej a pomúčenej formy (ja vždy používam papier na pečenie), nie väčšej ako bežná tortová. Pečieme asi 40-45 min.


Necháme vychladnúť asi 5 min vo forme, potom vyklopíme na mriežku a necháme kompletne vychladnúť. Potrieme zmesou na polevu (všetky suroviny len zmiešame) a ozdobíme podľa vlastnej fantázie.

Samozrejme kto nevie že je to mrkvový koláč nezistí, že tam mrkva je. Ja ako tradične som ubrala z cukru, ale koláč tým neutrpel. Predpokladám, že vám sa podarí ho lepšie ozdobiť ako mne, v tom nie som až taká dobrá. 
Prajem vám dobrú chuť, ja si ten posledný kúsok vychutnám dnes po večeri pri sledovaní Masterchef (samozrejme, program v ktorom varia). 

1 komentár:

  1. Ahoj, Deniska!
    Veľká pochvala za mrkvový koláč. Ešte som ho teda neskúšala,ale určite tak urobím, lebo ja obľubujem práve takéto recepty (všetko v jednej miske a hlavne rýchlo). A v blogovaní pekne pokračuj, aby sme vedeli, čo máš nové a ako sa v tom svete žije...
    Katarína

    OdpovedaťOdstrániť