streda 9. marca 2011

Palacinkový deň

Včera sme mali Palacinkový deň. Ten sa tu oslavuje tradične deň pred Popolcovou stredou. História tohto dňa ide do dávnych čias a ak by som chcela preložiť názov Shrove Tuesday do slovenčiny, tak by to bol asi spovedný utorok. Shrove pochádza zo slova shrive, čo znamená dosiahnuť rozhrešenie, oslobodenie od viny. Počas tyždňa pred veľkonočným pôstom mali kresťania chodiť na spoveď, aby sa pripravili na obdobie pokánia počas už spomínaného pôstu.
A prečo sa jedia práve palacinky? Na to je jednoduchá odpoveď a predpokladám, že väčšina z vás na ňu príde aj sama ak trošku pohne mozočkom.................. Vieme? Ok, pre tých ktorí na to neprišli je tu odpoveď - počas pôstu sa mali ľudia vzdať jedenia takých vecí ako sú mäso, mliečne výrobky a vajíčka. No a predsa práve mlieko a vajíčka tvoria základ palaciniek. Musím sa priznať, že ja som nevedela, že treba prestať konzumovať i mliečne výrobky a vajíčka... A musím sa priznať aj k tomu, že sa nevzdám mäsa na 40 dní, to by som musela variť večere dvojmo, lebo si neviem predstaviť, že by môj manžel dokázal bez mäsa, podotýkam dobrovoľne, existovať.
V dnešnej dobe väčšina ľudí pôst nedodržiava, hoci práve po zime a v tejto dobe, keď jeme viac mäsa a ťažkých jedál ako jeme zeleniny a ovocia, by nám neuškodilo "odľahčiť" naše organizmy. Poznám viacero ľudí, ktorí sa rozhodnú vypustiť zo svojho jedálnička dačo čo majú radi - čokoládu, sladkosti, alkohol alebo iné veci ktoré majú radi - TV, cigarety a iné zlozvyky ...
Ian mi už oznámil, že 40 dní nebude kupovať "dobroty" z automatu v práci - čo v preklade znamená chipsy, sladkosti a kolu. Hmmm, mala by som ho pochváliť, ale bola som skôr prekvapená. Chlap sa totižto nechtiac prezradil, že tieto veci kupuje a konzumuje  a keď videl ako sa moje ústa od prekvapenia nezatvárajú, tak začal vysvetľovať že "veď to iba dakedy". A hoci je dnes Popolcová streda, ja som ešte neprišla na to čoho sa vzdať. Mala by som čokolády, ale viem, že to tak dlho bez nej nebudem a tak by som ešte dnes mala dačo vymyslieť. A čoho ste sa rozhodli vzdať sa vy?
Ale poďme späť k palacinkám. Samozrejme sme ich museli mať včera na večeru. U nás doma bývali palacinky skôr hlavným jedlom ako desertom. Ale tu nie, palacinky sú desertom a tak som včera urobila na večeru polievku zo sušeného hrachu s opekanou šunkou a samozrejme palacinky. Tie sa tu nejedávajú s džemom alebo tvarohom, taký pravý náš tvaroh ani nedostať kúpiť, hoci je viacero možností, ktoré ho nahradia. Pamätám si ešte keď som sa kedysi dávno ako au-pair starala o Roberta a Alexa akí boli prekvapení keď som si na moju palaciniek natrela jahodový džem. Skúsili, povedali nie a naďalej si sypali na tie svoje kryštáľový cukor a polievali to citrónovou šťavou. A to je práve spôsob ako sme ich mali my včera - s vanilkovým cukrom a citrónovou šťavou. Skúste to nabudúce, celkom to chutí. Ale mne to samozrejme nestačilo a  tak som k tomu robila kompót z červených bobúľ - černíc, malín, čučoriedok a ríbezlí, ktoré som uvarila s vanilkovým cukrom, sladkým bielym vínom a brusnicovým džúsom (ten sme mali totižto otvorený). Varila som to pokiaľ sa to vyredukovalo na konzistenciu džemového charakteru. A ešte som urobila čokoládovú polevu z roztopenej horkej čokolády a smotany. Čokoládová poleva nie veľmi sadla k ovociu, ale bola skvelá k cukrovým palacinkám.
Po skonzumovaní takého množstva cukru by sa patrilo nejako tú energiu zúžitkovať. V mnohých mestách, dedinách, školách a inštitúciach sa konali tzv. palacinkové preteky. Ide v podstate o tom, že súťažiaci bežia istý úsek pričom majú v rukách panvice a musia počas behu vyhadzovať palacinky. U nás takýto beh nebol a tak sme energiu zúžitkovali pozeraním TV.


Palacinkový pretek členov parlamentu, novinárov a iných dôležitých ľudí v prospech charity. Fotky sú prevzaté z http://www.ukstudentlife.com/Ideas/Album/PancakeRace.htm

 Zostali nám presne dve palacinky a trochu kompótu. Palacinky som mala v úmysle vyhodiť, ale nakoniec ma Ian prehovoril, aby som mu jednu nechala na dnes večer. Už ste asi pochopili, že patria k jeho najobľúbenejšiemu jedlu a nevzdá sa ich ani v čase keď sa rozhodne schudnúť, radšej pôjde do gymu. Ja ich veľmi nemusím a tak po jednej a pol som nemala pocit obžerstva.
Nebudem  tu písať recept na palacinky, lebo predpokladám, že máte ten svoj vyskúšaný a každý ich má rad inak - hrubé či tenšie, bledšie či ružovejšie, palacinky alebo dolky. Tie naše musia byť trošku hrubšie, to je jediná žiadosť, aj keď tie tenšie, ak sa mi nejakú podarí urobiť, nevýjdu nazmar. V žiadnom prípade nediskriminujeme palacinky na základe ich farby a ak sú v nich hrozienka, o to lepšie.
A aby ste mali predstavu o tom ako veľmi majú tento deň Briti radi, tak len dva príklady - včera bolo na facebooku veľa statusov o palacinkách a dokonca aj Kate Middleton, budúca manželka princa Williama, bol videná vo večerných správach ako vyhadzuje palacinku.
Keďže je dnes Popolcová streda a teda prísny pôstny deň, tak palacinky  by ste robiť nemali, ale možno si ich môžete pridať do svojho jedálnička v tento deň na budúci rok a urobiť si tak tradíciu ako napr. špenát na Zelený štvrtok. OK, Ok, počujem už z diaľky mrmlanie....my už tu len tak potrebujeme u nás  blbé anglické tradície.... nepotrebujeme, ale palacinky má veľa ľudí rád, tak prečo ich nepotešiť?

                                                      Polievka zo sušeného hrachu

          Palacinky s cukrom, citrónovou šťavou, kompótom a čokoládovou omáčkou.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára