utorok 19. apríla 2011

Koláč z mletého mäsa so zemiakmi

Včera som sa náhodou dostala k nejakým iným blogom o varení a musím povedať, že niektoré boli úplne skvelé a jedlo vyzeralo oveľa profesionálnejšie a mnohé recepty boli oveľa komplexnejšie a komplikovanejšie ako moje. Ale klobúk dolu, niektoré boli fakt dobré a ja som si vstúpila do svedomia, že sa budem musieť polepšiť. Pravdou však je, že nepredpokladám, že vám dám nejaké super komplikované recepty, pretože sem umiestnim len to, čo sama doma vyskúšam. A ja varím jednoducho. A priznajme si, kto vyvára zložité veci počas týždňa? Hlavne ak chodí do práce - často nemá ani čas, ani náladu a ani energiu. A momentálne sa snažím variť nie veľmi draho a nie veľmi tažké jedlá. 
Dnes si dáme ďalší slaný koláč, je dokonca lepší ak si ho urobíte deň dopredu,aby sa všetky chute pekne spojili a ak ho neskonzumujete celý, je možné ho zamraziť.


Na plnku potrebujeme:
1 cibuľu
2-3 strúčiky cesnaku
2 stredne veľké mrkvy
asi 1/2 kg mletého mäsa (hovädzie alebo jahňacie)
1-2 paradajky (alebo 2 lyžice kečupu, ja kečup nemôžem vystáť) 
2 zemiaky
vegeta
olej
vývar (alebo vodu a Worcester omáčku)
11/2 lyžice múky


Na cesto (je to rovnaké cesto ako na quiche, ale urobíme si dvojnásobnú dávku) potrebujeme:
250g hladkej múky
150 g tvrdého stuhnutého masla
asi 1 až 11/2 lyžice vody
štipku soli

Toto už je dvojnásobná dávka, netreba robiť viac. 


Cibuľu nakrájame na drobno, opečieme na troške oleja, keď je cibuľa takmer opečená pridáme na drobno nakrájaný cesnak a mäso. Opečiem mäso do hneda, pridáme na menšie kocky nakrájanú mrkvu (ak ju chcete pred deťmi skryť, lebo ju nemajú radi, tak ju nastrúhajte), olúpané paradajky a na kocky nakrájané zemiaky a podlejeme vývarom.  Nedávame veľa, radšej postupne dolievame, minieme asi150ml. Prikryjeme, privedieme do varu, stíšime a pomaly varíme asi 15 min. Ak je treba osoliť, dáme vegetu alebo soľ, pridáme múku na zahustenie a povaríme. Môžeme pridať čerstvu petržlenovú alebo koriandrovú vňať. Necháme úplne vychladnúť.
Cesto si pripravíme podľa návodu, ktorý som vám už dala pri ceste na quiche (kliknite) alebo ak ho robíte v Anglicku a nechce sa vám robiť, tak si kúpte shortcut pastry. 
Asi 2/3 cesta vyložíme formu (tento raz som nepiekla na slepo, celkom som bola rada, keď sa mi do cesta dostalo trocha šťavy), dáme plnku, zvyškom cesta prikryjeme, okraje poriadne stlačíme dokopy, potrieme vajíčkom, v strede urobíme nožom otvor do cesta (rez do kríža) a pečieme asi 30 min alebo pokiaľ je koláč do zlatista upečený.
                                         Ja podávam so šalátom alebo parenou zeleninou. 
Predpokladám, že sem dám viac receptov na nejaké slané koláče. Ja som ich doma na Slovensku nikdy nerobila, ani by ma to nenapadlo, ale môj manžel ich má naozaj rád (veď pochádza zo severu) a mne celkom tiež chutia. Je skvelé, že si ich môžete pripraviť dopredu, hoci zaberú trošku viacej času (tento asi tak 50 min aj s pečením). Ja momentálne čas mám a prečo ho nevyskúšať cez víkend? Hlavne ak máte šancu do práce zapojiť nejakého ďašieho člena rodiny, ktorý sa berie do varenia. Veď jeden môže robiť plnku a druhý cesto, či šalát. Toto je také príjemné jedlo, ktoré sa dá krásne vychutnať na pikniku alebo v záhrade s priateľmi. Predstavte si k tomu slnko, pohár dobrého vínka alebo studeného piva...
Neviem či som vás nalákala recept vyskúšať, ale ak áno, dajte mi vedieť...
DK xxx
PS: Zabudla som dodať, že pre vegetariánov je možné ho urobiť zo sójovej drte. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára