pondelok 4. apríla 2011

Kari s arašídovou omáčkou

Veľa ľudí, ktorí okúsili indickú kuchyňu si ju zamilovalo. Škoda, že na Slovensku nie je viac indických reštaurácii. Ja som sa prvýkrát dostala do indickej reštaurácie na Slovensku vďaka mojim dvom kamarátkam Katke a Majke, ktoré ma pred niekoľkými rokmi "uniesli" na moje narodeniny na neznáme miesto a tým bola reštaurácia Krišna na boteli Marína v Bratislave . Bolo to od nich strašne milé, pretože  vedeli ako veľmi mám indické jedlá rada, všetko naplánovali a pripravili mi nezabudnuteľný večer. Keďže som navštívila, na slovenské pomery, veľa indických reštaurácii a ochutnala som aj domáce jedlo navarené indickou gazdinkou, mám pomerne veľké nároky. Krišna moje očakávania do bodky splnila a boli sme sa tam najesť zopár krát a jedlo bolo vždy WOW. Jedinou slabinou je obsluhujúci personál, ktorý bol vždy iný, často sa nesprával profesionálne a nevedel si zapamätať názvy jedál a tak ste si objednávali systémom B2, C4 atď a príprava jedál vždy trvala dosť dlho. Z Krišny fotky nemám, ale mám fotky z londýnskej vegeratiánskej reštaurácie Shayona. Uhm, vegetariánskej....je vedľa hinduistického chrámu a napriek tomu, že sme mali spočiatku malé pochybnosti, tak musím úprimne povedať, mäso nám vôbec nechýbalo. Keď sme si jedlo fotili, tak prišiel za nami majiteľ a ustrašene sa nás spýtal, či je niečo v "neporiadku", tak sme ho veľmi potešili, keď sme mu povedali, že práve naopak sme neuveriteľne nadšené.


Botel Marina s reštauráciou Krišna
Časť nášho výberu v Shayone (www.shayonarestaurant.com)

Nikdy by som si nedovolila tvrdiť, že viem variť indickú kuchyňu, pretože ide o jedinečné zloženie korenín a ingrediencií, ktoré sú síce dnes už celkom dostupné, ale predsa to tak autenticky nechutí. Musím vás sklamať, ak ste si mysleli, že je to nasypanie kúpeného kari korenia do dačoho čo je práve na sporáku. Ja osobne toto korenie nikdy nepoužívam, nemám ho veľmi rada, radšej si koreniny miešam. 

Mám však jeden vyskúšaný recept na kari, ktorý som si nevymyslela, ale prevzala z časopisu Good Housekeeping. Vybral si ho vlastne Ian hneď ako ho uvidel obrázok. Rozhodli sme sa ho vyskúšať na Valentína, pretože sa zásadne odmietam pripojiť k valentínskemu ošiaľu a ísť na predraženú večeru niekde, kde si bude XY párov dokazovať ako strašne sa práve v ten deň ľúbia. Ale opäť som odbočila, že? Rozhodli sme sa, že ho vyskúšame a strávime spolu čas i v kuchyni pri varení...a aj tak bolo.

SUROVINY:
500g vykosteného kuraťa alebo pre vegetariánov nahradíme kura tofu (nebude asi treba 500g)
1 lyžica mletého koriandru (prášok, nie vňať)
2-3 strúčiky cesnaku
4 lyžice oleja
2 lyžice tečúceho medu
asi 1cm čerstvého zázvoru
½ citrónu
vňať koriandru (nemusí byť)

Na omáčku
4 lyžice oleja
2 lyžice kari omáčky (červenej, alebo žltej) – nie kari korenie, kari pastu je myslím možno kúpiť v Tescu, ale aj na nete. Dajte do googlu červená kari pasta (napr. Na http://www.asiafood.sk/%C3%88ervena-kari-pasta-400-g-p-523.html
2 lyžice arašidového masla
1 lyžica hnedého cukru
200 ml kokosového mlieka (odporúčam plechovkové, nie čerstvé)

POSTUP:
Kura nakrájame podľa vlastného gusta (pásiky, kocky). Cesnak nakrájame na drobno (nie pretlačiť, bol by príliš agresívny), zázvor nastrúhame, a spolu s koriandrom votrieme do mäsa, vmiešame med, šťavu z citróna a olej. Necháme marinovať minimálne 10 min (ja nechávam cez noc), dáme do woku alebo na panvicu a osmažíme. Ja nesolím, ale môžete osoliť alebo dať trochu sójovej omáčky. Ak je treba, pridáme olej. Keďže v marináde je med, ktorý bude karamelizovať, mäso pekne zhnedne, ale ak ho necháme dlho smažiť, tak bude prihárať. Ja to robím z kuracích pŕs nakrájaných na pásiky, je to opečené za nejakých 7 min.
Kura v marináde
Ak zvládame variť v 2 hrncoch naraz, alebo nám náš zlatý manžel pomáha, hneď ako postavíme kura, v druhom woku alebo hlbokej panvici na oleji osmažíme kari pastu, pridáme do nej cukor (ja som mala doma iba biely cukor, ale bolo to v pohode, ak je treba doslaďte podľa vlastnej chuti), nenechávame to na veľkom ohni(ak máte plotňu tak ju môžete použiť). Pridáme arašídové maslo, dobre premiešame a zalejeme kokosovým mliekom. Privedieme do varu, treba miešať a stíšime, povaríme asi ďalších 5 min, omáčka zhustne. Ak je omáčka pre vás málo ostrá môžete pridať čili papričky. Omáčku nesolíme.
                                                

Podávame s ryžou a/alebo arabským chlebom a môžeme ozdobiť koriandrovou vňaťou. Ja servírujem omáčku zvlášť, takže si každý vezme koľko chce a ak niekto nemá rád kari, tak si ju dať nemusí. Niekto si rád dáva omáčku na ryžu, niekto na mäso, tak si každý podľa seba prispôsobí. Možno podávať so šalátom. Ja podávam so šalátom z bieleho jogurtu.

Nastrúhame alebo na jemno nakrájame uhorku, paradajku, osolíme a zmiešame s kyslou smotanou, prip. bielym jogurtom, do ktorého sme dali trošku citrónovej/limetkovej šťavy. Ak máte radi bylinky, tak môžete pridať podľa vlastnej chuti (koriander alebo mäta sú najideálnejšie, príp. petržlenovú vňať). Sviežosť a chlad studeného jogurtu/smotany pekne kontrastuje s pikantnosťou kari.

Keď tento recept vyskúšate, zistíte, že je v podstate veľmi jednoduchý a za pár minút urobíte netradičné, exotické jedlo, ktorým možno pár ľudí prekvapíte. Ja ho idem robiť opäť tento týždeň a už sa naň celkom tešíme. Jaaaj, práve mi došlo, že nemáme doma čerstvý zázvor. Tak možno na budúci týždeň.


Isto nespotrebujete celé arašidové maslo, tak ho kľudne môžete použiť na chlieb s džemom alebo si ho spolu so zvyškom kari pasty odložte do chladničky na ďalšie kulinárske pokusy. 

Dajte mi vedieť, ak ste recept vyskúšali - či sa vám podaril a či chutilo. 

2 komentáre:

  1. Vyskusali sme tento recept s priatelom a musim len chvalit... BAJECNE!!! Zvysok jedla, co sme nevladali zjest, sme si odlozili do chladnicky a pochutili sme si na tom na druhy den... A to bolo este bajecnejsie, lebo chute sa v tom krasne rozlezali...

    OdpovedaťOdstrániť