streda 25. mája 2011

Musaka

V tejto chvíli je okienko s názvom príspevku ešte stále prázdne. Neviem sa totižto rozhodnúť o čom dnes písať - po rozume mi chodí musaka, ale i kastról a aj zemiakové pagáče. Takto je to u mňa aj s varením. Včera som ešte o pol štvrtej netušila čo budem variť a nakoniec sme mali o 6 na večeru dva druhy cestovín a môj drahý manžel vyhlásil, že to boli najlepšie cestoviny aké som kedy urobila. Ale jeho výroky tohto typu treba brať s veľkou rezervou, lebo to počúvam aspoň štyrikrát do týždňa. A čo sme to mali včera? Ja som mala cestoviny s grilovanou zeleninou a Ian mal cestoviny s kuraťom v omáčke z plesňového syra so zelenou fazuľkou.  A dnes sa nám už cez dve hodinky varí hovädzina, ktorá nakoniec bude s marhuľami - aké to bude neviem, vymyslela som si to len nedávno, ale vonia to skvele.

Takže som sa rozhodla, že dnes hodím recept na musaku - aspoň takú ako ju robím ja. Názov údajne pochádza z arabčiny a je to jedlo typické pre Blízky východ,  východné Stredomorie a Balkán. Väčšina ľudí ho pozná asi z Grécka. Existuje samozrejme veľa variácii tohto jedla, niekde ho dávajú na vrstvy, niekde sa podáva ako zmes dusenej zeleniny a mäsa. Niektorí používajú mäso jahňacie, iní hovädzie.
Moja musaka je robená podľa toho čo som jedla v reštaurácii a je z mäsa hovädzieho a vo vrstvách.

Potrebujeme:
2-3 baklažány
500 - 800 g mletého hovädzieho alebo jahňacieho mäsa
5 - 6 zemiakov
2 vajíčka
strúhanka
1-2 strúčiky cesnaku
2-3 lyžice rajčinového pretlaku
červené víno
syr
škorica
rasca
soľ
čierne korenie
petržlenová vňať

Biela omáčka (ja ju robím od oka) -mala by to byť bešamelová, len ja si ju robím takto a nie presne podľa receptu.
40 g masla
25 g hladkej múky
425 g mlieka
soľ čierne korenie
malá cibuľka
bobkový list

Zemiaky som si uvaril v šupke, hneď ako som ich postavila som si pripravila baklažány - ošúpala som ich, po dĺžke nakrájala na širšie plátky, osolila z oboch strán a nechala nech sa "potia". Zatiaľ som si pripravila mäso - do horúcej panvice som dala mäso (bez oleja), opiekla takmer do hneda, pridala na drobno nakrájanú cibuľku a cesnak, pretlak, ochutila soľou, škoricou, rascou a zaliala vínom. Alkohol sa samozrejme vyvarí, nemusíme sa báť. V čistom hrnci som si uvarila mlieko s cibuľou, bobkovým listom, mliekom a korením a nechala to vyluhovať.
Baklažán som utrela od slanej tekutiny, obalila vo vajíčku a strúhanke, dala do rúry piecť - myslím, že v budúcnosti ich nebudem obaľovať, len ich potriem olejom a dám do rúry. Zatiaľ som si scedila zemiaky, ošúpala a nakrájala na plátky. Do jemne vymastenej formy (ale naozaj iba trošku masla) som nasypala trochu strúhanky, uložila nakrájané zemiaky, na to baklažán, pripravené mäso, syr, baklažán, mäso, syr. Dokončila som si bielu omáčku - maslo som roztopila a pridala múku, chvíľku opražila, zaliala som to scedeným mliekom, rozmiešala a chvíľu povarila a pridala som aj vajíčko, ktoré mi zostalo. Navrstvenú musaku som zaliala bielou omáčkou a dala piecť do rúry predhriatej na 200°C pokiaľ bola omáčka do zlatista upečená.


Oops, oops....na chvíľku budem musieť prestať písať.....pokiaľ som písala, tak sa mi vyvarila omáčka z mojej dnešnej večere o trošku viac ako mala. Bola som presvedčená, že som to vypla - omyl(!), len som to stíšila. Idem zachrániť čo sa dá. Goose!

OK, ďalšia katastrofa odvrátená, omáčku som však  musela robiť kompletne od začiatku. Ale aspoň som si počas toho ako som sama sebe popod nos nadávala vymyslela dezert na dnes - budeme mať....áno, uhádli ste...marhule...s limoncellom (doma vyrobeným) s vanilkovým pudingom (poctivo vyrobený z mlieka a vajíčok, nie prášku) a praženými mandľami. Ale na to recept nemusíme dávať, lebo to zvládne aj desaťročné dieťa.

A čo máme inak nového? Vlastne nič, konečne sme si kúpili letenky domov na leto a minulý týždeň sme boli na dostihoch, to bola pre mňa novinka, prvýkrát som bola na dostihoch naživo. A dokonca sme aj vyhrali nie, nemusíte závidieť, isto sme nezbohatli, ale v predposlednom preteku nám Dubai Glory priniesol šťastie. To sa mi stalo už druhýkrát. Prvý raz som vyhrala na Grand National - a koníky si zásadne vyberám podľa toho ako mi je sympatické meno, nič o nich neviem. A nie, nebojte sa, nie sme žiadni hazardní hráči, len si zo špásu stavíme ozaj iba pár libier, aby bolo viac srandy a na Grand National si staví vraj každý - a tak to aj v stávkovej kancelárii vyzeralo.
V Londýne nám začala Chelsea flower show, čo je asi najväčšia a najvýznamnejšia výstava kvetov a záhradníctva. Tento rok isto nepôjdeme, ale snáď o rok sa nám podarí, podľa toho čo som videla v telke je to dačo úžasné.

To je pre dnešok asi všetko, keď zapnem počítač, hodím nejaké fotky, lebo v laptope ich nemám  a pokiaľ je svetlo idem ja na chvíľku pozrieť do lesa, správny čas na srnky a sovy.

Samozrejme, ak máte nejaké vlastné odskúšané variácie musaky alebo nejaké otázky a komentáre, rada si ich prečítam.

Tak do čítania,
Denisa
xxx

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára